Díjköteles úthálózat 2021

A magyarországi autópályák, gyorsforgalmi utak használata néhány kivételtől eltekintve matricaköteles. A díjat, a jogosultságot elektronikus autópálya matrica formájában kell megfizetni, jellemzően az autópályára lépést megelőzően.

A jogosultságok ellenőrzését a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. végzi fixen telepített kamerák, mobil díjellenőrző egységek és mobil megállításos egységek segítségével. Az e-matricás rendszerben a díjköteles úthálózat hossza kb. 1380 km.

Az e-matricát már a gyorsforgalmi útra való felhajtást megelőzően be kell szerezni, ugyanakkor érdemes tudni, hogy 60 perc türelmi idő áll rendelkezésünkre a felhajtást követően. A türelmi időt a téves felhajtásból adódó bírságok kiküszöbölésére vezették be a jóhiszemű felhasználók védelmében.

A megyei matricák minden esetben a megyehatárt követő első lehajtóig érvényesek. Megyei térképeinken nyomon követheti, meddig érvényesek az egyes e-matricák. Az egyértelműség kedvéért a térképeken külön színnel jelölték a fizetős és ingyenes gyorsforgalmi utakat: piros szín jelzi a megye díjköteles útjait, míg zölddel emelték ki azokat az utakat, amelyeknek ingyenes maradt a használata.

Baranya megyeBács-Kiskun megyeBorsod-Abaúj-Zemplén megyeCsongrád-Csanád megyeFejér megyeGyőr-Moson-Sopron megyeHajdú-Bihar megyeHeves megyeKomárom-Esztergom megyePest megyeSomogy megyeSzabolcs-Szatmár-Bereg megyeTolna megyeVas megyeVeszprém megyeZala megye

A díjköteles úthálózat országos térképe

A térkép kattintásra új ablakban, nagyítható formában nyílik meg.

Fizetős és ingyenes szakaszok térképe

Pest megyében

Az ország sugaras úthálózatából adódóan Pest megye rendelkezik a legtöbb díjköteles útszakasszal, hiszen Budapest az autópályák többségének kiindulópontja. Az eredeti elképzelés szerint a megye minden gyorsforgalmi útja fizetős lett volna, végül azonban egyes útszakaszok ingyenesek maradtak. Matricakötelesek értelemszerűen a jelentősebb autópályák és autóutak, így teljes hosszában az M1, M2, M3, M4, M5, M6, M7 és az M51. Ingyenesen használható azonban az M31-es autóút, mely az M0-ból leágazva Gödöllőnél éri el az M3-as autópályát. Kissé kaotikus a helyzet az M0, azaz az ún. budapesti körgyűrű esetében. Díjköteles lett az M3-as és Duna közötti szakasza, illetve az M4 és M5 közötti rész, a többi részét azonban ingyenesen használhatják az autósok.

A Pest megyei matrica következő lehajtókig érvényes: M1 – Bicske (Fejér megye), M3 – Hatvan (Heves megye), M5 – Lajosmizse (Bács-Kiskun megye), M6 – Ráckeresztúr (Fejér megye), M7 – Martonvásár (Fejér megye). Mivel az M0, M2, M4 és M51-es gyorsforgalmi utak végig a megye határai között maradnak, értelemszerűen a megyei matrica a teljes hosszra érvényes.

Baranya megyében

Baranya megye mindkét gyorsforgalmi útja díjköteles. Az M6-os jelen állapotában Budapestről indul és egészen Bólyig terjed. Az autópálya a megyei matricával egészen Bátaszékig (Tolna megye) használható. Ugyanakkor az M6-os kibővítése egészen a déli határig mind a magyar, mind pedig az összeurópai tervek részét képezi, hiszen ezzel Lengyelországtól, a Balti-tenger partjától egészen az Adriáig autópálya vezetne el. Ezen beruházás újabb díjköteles utakat jelent a megye számára, ugyanakkor a legújabb hírek szerint az építkezést 2022 utánra tolták ki.

A megye másik matricaköteles útja az M60-as autóút, mely a megyeszékhelyet, Pécset köti össze Bólynál az M6-os autópályával.

Bács-Kiskun megyében

A megye egyetlen díjköteles gyorsforgalmi útja az M5-ös autópálya, mely Budapesttől kiindulva Kecskemét és Szeged érintésével éri el a röszkei határátkelőt Szerbiában. A Bács-Kiskun megyei matricával Örkény (Pest megye) és Kistelek (Csongrád-Csanád megye) között lehet használni az autópályát anélkül, hogy közúti bírságot szabnának ki ránk.

Az első tervek szerint szintén fizetős lett volna a majdani M8-as és M9-es autópályák már meglévő kis szakaszai, melyek a megyét Fejér, illetve Tolna megyével kapcsolják össze (lényegében a Duna két partját összekötő utakról van szó). A közfelháborodást követően azonban változtattak a terveken, és ezt a két rövid útszakaszt továbbra is ingyenesen lehet használni a megyében. Az autópályák elkészültével azonban ezek is matricaköteles utak leszek, de erre a közel jövőben nem igen lehet számítani. A megye díjköteles úthálózatát az M44-es út kiépítése fogja még megnövelni, mely Kecskemétet és Békéscsabát köti majd össze.

Borsod-Abaúj-Zemplén megyében

Borsod-Abaúj-Zemplén megyében az M3-as és az M30-as autópályák számítanak díjköteles útnak, mindkettő használatához kötelező e-matricát váltani: a megye déli részén halad át az M3-as autópálya, ezt köti össze az M30-as út Miskolccal.

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei matricával az M3-as autópályán Heves megyében egészen Füzesabonyig lehet haladni, míg Szabolcs megyében Polgárdi jelenti a határt a következő megyei matrica megvételéig.

Más autópályával ellentétben az M30-as jelen állapotában nem tekinthető befejezettnek, hiszen tervezik ennek jelentősebb meghosszabbítását észak felé, Kassa irányába (a tervek szerint az országhatárnál az R4-es autóúthoz fog csatlakozni). Ennek következményeként hamarosan megnövekszik a megyében a matrica köteles gyorsforgalmi utak hossza.

Csongrád-Csanád megyében

Csongrád-Csanád megyében az M5-ös autópálya, illetve az M43-as út használatához kell e-matricát vásárolniuk az autósoknak. Az M5-ös autópálya, mely Budapesttől indulva egészen a déli határig húzódik, Szegedet is összekapcsolja a fővárossal és gyors haladást biztosít az ország DK-i részéből egészen a budapesti körgyűrűig. A Csongrád-Csanád megyei matricával az autópályát Kiskunfélegyháza (Bács-Kiskun megye) és Röszke (magyar-szerb határ) között lehet használni.

Az M43-as autóút Szegedet megkerülve Nagylakon keresztül egészen a román határig terjed, majd becsatlakozik az A1-es román autópályába, ily módon Arad és Temesvár is az európai gyorsforgalomi útrendszer részesévé válik.

A közeljövőben várhatóan nem fog bővülni a megye díjköteles úthálózata, hacsak az M47-es út el nem készül, mely a tervek szerint Szegedtől fog északi irányba haladni egészen az M4-es autópályáig.

Fejér megyében

A megye központi elhelyezkedésének köszönhetően több autópálya is érinti, melyek értelemszerűen díjköteles utak az autósforgalom számára. Ez a három autópálya az M1-es, az M6-os és az M7-es utak.

Fejér megyét északon érinti az M1-es, mely a fővárosból kiindulva az osztrák határig terjed. Ez az autópálya a megyei matricával Herceghalom (Pest megye) és Tatabánya (Komárom-Esztergom megye) között használható. Az M6-os Budapestet a déli határvidékkel köti össze, erre az autópályára a Fejér megyei e-matrica Százhalombatta (Pest megye) és Dunaföldvár (Tolna megye) között érvényes. Végül az M7-esen, mely Letenyénél éri el a horvát határt, Pusztazámor (Pest megye) és Balatonvilágos (Veszprém megye) között lehet haladni a megyében vásárolt matricával.

A jövőben várhatóan tovább fog nőni a megye díjköteles útjainak hossza, hiszen az M8-as autópályának egyes szakaszai már készülnek. Ennek részét képezi a dunaújvárosi Duna (Pentele)- híd, mely Fejér és Bács-Kiskun megyét köti össze. Ez az út jelenleg ingyenesen használható, bár az első tervek szerint fizetős lett volna, a közfelháborodást követően azonban mégis díjmentes maradhatott, amíg az M8-as jelentősebb része el nem készül. Az M8-as autópálya Dunaújvárostól fog nyugati irányba terjedni, majd Lepsény térségében hagyja el megyét.

A távoli jövőben tervezik az M11-es autópálya megépítését, mely várhatóan északkeleten érinti majd Fejér megyét is, de az M11-es jelenleg még csak a tervezgetés szakaszában van, így a pontos útvonalat sem lehet biztosan tudni.

Győr-Moson-Sopron megyében

Győr-Moson-Sopron megyében díjköteles útnak az M1-es autópálya, illetve az M19-es és M15-ös autóutak számítanak. A Budapestről induló M1 Bécs felé halad és Hegyeshalomnál éri el az osztrák határt. Az autópálya a megyei matricával Bábolnáig használható Komárom-Esztergom megyében.

Az M19-es autóút Győrszentivánt kapcsolja össze Győrrel. Érdekesség, hogy ezen a rövid útszakaszon tulajdonképpen a Komárom-Esztergom megyei matricával is autózhatunk. Az M15-ös autóút Hegyeshalomnál ágazik le az M1-ből és Rajkánál éri el a szlovák határt.

A közeljövőben várhatóan bővülni fog a fizetős utak hossza a megyében, hiszen már megkezdődött az M86-os és az M85-ös gyorsforgalmi utak kivitelezése. Mindkét út Győrből indul, az M85-ös Sopronnal, míg az M86-os Szombathellyel köti össze a megyeszékhelyet. A tervek szerint a Déli Autópálya szintén érintené a megyét, ugyanakkor mára már világossá vált, hogy ennek az autópályának építésére sosem fog sor kerülni.

Hajdú-Bihar megyében

Hajdú-Bihar megyében jelen pillanatban két díjköteles gyorsforgalmi út halad keresztül: egyrészt az M3-as északon érinti a megyét. A megyei matricával az autópálya Hejőkürt (Borsod-Abaúj-Zemplén megye) és Kálmánháza (Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) között használható. Másrészt matricaköteles az M35-ös autópálya is, mely Debrecent köti össze az M3-assal.

Az M4-es autópálya keleti része (a 47-es főút és az országhatár közötti közel 30 kilométer) 2020-ban vált teljessé az újonnan átadott szakasszal, ami biztosítja a román határ elérését. 2021. január 1-jétől fizetőssé vált az eddig díjmentes szakasz.

A Déli Autópálya a tervek szerint szintén Hajdú-Bihar megyén keresztül haladt volna, ugyanakkor mára világossá vált, hogy ez az elképzelés nem fog megvalósulni.

Heves megyében

Jelenleg a megyében egyetlen díjköteles út található. Ez az M3-as autópálya, mely középen szeli ketté Hevest, ugyanakkor ezáltal ki is kerüli Egert, a megye székhelyét. Ezt a nehézséget fogja megoldani a tervezett M25-ös autóút, mely Füzesabonynál válik le az M3-asról és összeköti Egerrel az autópályát. Az M25 valószínűleg szintén fizetős út lesz, ezáltal a közeljövőben várhatóan új útszakasszal fog bővülni a megyei díjköteles úthálózat.

A megyei matricával Bag (Pest megye) és Mezőkövesd (Borsod) között használható az M3-as autópálya.

Komárom-Esztergom megyében

Komárom-Esztergom egyetlen díjköteles útja a Budapestről induló M1-es autópálya, mely a megye közepén halad keresztül érintve ezáltal számos jelentősebb várost (Tatabánya, Bábolna, Ács, Tata, illetve megközelíti Komáromot is). Tervezik Esztergom bekötését is az M1-es autópályába, mely a későbbi 102-es autóút feladata lesz. Az út megépítése azonban még a távoli jövőbe vész, hiszen jelenleg még csak a tervezés stádiumában van.

A megyei e-matricával az M1-esen a Bicske (Fejér megye) és Győrszentiván (Győr-Moson-Sopron) közti szakaszán lehet közlekedni. Komárom-Esztergom matricájának különlegessége, hogy érvényes az M1-es autópályáról leágazó M19-es autóútra is, mely tulajdonképpen a szomszédos Győr-Moson-Sopron megyében található. Ennek az az oka, hogy a megyei matricák mindig a szomszédos megye első lehajtójáig érvényesek.

Somogy megyében

A Somogy megyei matricával az M7-es autópálya Veszprém megyében Balatonvilágosig, Zalában pedig Zalakomáromig használható. Az M7-es autópálya, mely Budapesttől Letenyéig, azaz a horvát határig halad, Somogy megye északi felén húzódik végig a Balaton partján.

Szintén fizetős útnak tervezték a Kaposvárt elkerülő M61-es „szellemutat”, mely a későbbiekben az M9-es autóút része lesz. Az előrejelzések szerint az elkerülő akkor válik majd díjkötelessé, amikor az M9-est vagy annak jelentősebb részét átadják az autósforgalom részére. Előreláthatólag további matricaköteles szakaszokkal fog bővülni a megyei úthálózat, hiszen a tervek szerint autóút épül Kaposvár és az M7-es autópálya között. Ebből a gyorsforgalmi útból még csak a Somogybabod utáni rész készült el és jelenleg ingyenesen használható, ám várhatóan fizetőssé válik, amint az autóút eléri Kaposvárt, a megye székhelyét.

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében

Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében jelen pillanatban csupán egyetlen díjköteles gyorsforgalmi út található, az M3-as autópálya. A megyei matrica Hajdúnánás (Hajdú-Bihar megye) és a 41-es út között érvényes.

Az M3-ason Vásárosnaményig lehet haladni, így jelenleg nem éri el az ukrán határt. Tervezik azonban az autópálya jelentős kibővítését, mellyel a megye díjköteles úthálózatának hossza is lényegesen meg fog növekedni. A mostani elképzelések szerint három irányban lehet majd tovább haladni az M3-ason: egyrészt az autópályát meghosszabbítják egészen Beregdarócig, az ukrán határig, ez az utolsó 25 km-s szakasz várhatóan 2020-ra fog elkészülni. Másrészt az M34-esnek keresztelt út Vásárosnaménytól fog leágazni az M3-asról és Záhony felé fog haladni szintén az ukrán határ felé. A harmadik tervezett bővítés az M49-es út lesz, mely Szatmárnémeti felé fordul és elér egészen a román határig.

Tolna megyében

Tolna megyében jelenleg csak az M6-os autópálya használatáért kell matricát váltaniuk az autósoknak. Az M6-os a Duna vonalát követve halad végig a megyén kelet felől elkerülve Szekszárdot, a megye székhelyét. A megyei matricával az M6-os Pécsváradig (Baranya megye), illetve az M8-as autópálya csatlakozásáig, azaz a dunaújvárosi hídig (Fejér megye) használható.

Az eredeti elképzelés szerint matricaköteles út lett volna a majdani M9-es autópálya megyei szakasza, mely lényegében a szekszárdi Szent László Duna hidat és odavezető szakaszt jelenti. A sorozatos tiltakozások következtében ez az út ingyenes lett és mindaddig az is marad, míg az M9-es el nem készül, ami a közeljövőben nem várható.

Vas megyében

Vas megye egyetlen díjköteles úttal rendelkezik. Ez az M86-os autóút, melyet teljes hosszában 2016 végén adtak át, ezáltal megszületett a Vas megyei matrica. Az M86-os a Hegyfalu-Csorna szakasz megépítésével vált teljessé, mely Szombathelyet az M1-es autópályához köti.

Veszprém megyében

Veszprém megye kivételes helyet foglal el a megyei autópályamatricák hálózatában, mivel ezzel a matricával az autópálya veszprémi útszakaszára ugyan felhajthatunk, viszont lehajtani már nem tudunk róla. Veszprém megyébe ugyanis az M7-es autópálya kétszer is betér, viszont utána azonnal le is tér róla.

Az M7-es autópálya Veszprém megyei szakasza csupán 6 kilométer egyetlen kijárattal, tehát mind a Somogy megyei, mind pedig a Fejér megyei matricával használható. Ennek ellenére fenntartják Veszprém megye külön autópályamatricáját, mivel akadhatnak olyanok, akik ebben a megyében mennek fel az M7-esre, majd Siófok vagy Polgárdi felé haladnak tovább és innen már nem használják tovább az autópályát.

Tehát a veszprémi matricát csak a fentiek szerint lehet használni, a megyén belüli közlekedésre pedig alkalmatlan, hiszen az autópályára csak felhajtási lehetőség van, lehajtási már nincsen. Ugyanakkor tervezik, hogy a Fejér megyéből Vas megyébe tartó M8-as autópálya majd át fog haladni Veszprém megyén is, de ennek a tervnek a megvalósítása a közeljövőben még nem várható.

Zala megyében

Zala megyében az M7-es autópálya és az M70-es gyorsforgalmi autóút használatához szükséges a megyei e-matrica vásárlása: az M7-esen Budapesttől Zágráb irányába haladhatunk, az ebből leágazó M70-es ugyanakkor elkerüli Horvátországot és Tornyiszentmiklósnál lépi át a szlovén határt. Az M70-es Letenyénél válik le az M7-esről és halad tovább egészen Szlovéniáig. Ennek az autóútnak a használatával tehát – a schengeni határoknak köszönhetően – több délnyugat-, illetve nyugat-európai ország megközelíthető bármilyen határellenőrzés nélkül (pl: Szlovénia, Olaszország stb.)

A Zala megyei matricával a somogyi Sávolyig lehet közlekedni anélkül, hogy jogosulatlan úthasználatért bírságot szabjanak ki ránk. Amennyiben az újabb autópálya tervek megvalósulnak, a Zala megyei fizetős utak hossza megnövekszik, hiszen az előrejelzések szerint az M9-es délkeletről északi irányba fogja átszelni Zala megyét (a jelenlegi elképzelések szerint Szombathely-Zalaegerszeg-Nagykanizsa lesz az irányvonal).